Материалы для подготовки итоговой контрольной работы по истории Украины
1 курс
У чому полягали сильні та слабкі сторони Директорії?
Приходу Директорії до влади, сприяли народна підтримка, швидке формування чисельної армії, авторитетні та впливові лідери, вдало обраний момент для повстання. Проте недалекоглядна, суперечлива внутрішня політика, відсутність моделі державотворення, яка б відповідала реаліям, протистояння політичних лідерів, катастрофічно слабіюча армія, міжнародна ізоляція, втрата контролю за розвитком внутрішніх подій були тими слабкими сторонами Директорії, які не дали змоги їй надовго втриматись при владі та утвердити незалежну УНР.
У травні 1918 р. партії просоціалістичної орієнтації утворили опозиційний гетьманові Український національно-державний союз (з серпня Український національний союз). 13 листопада на таємному засіданні цієї організації розглядалось питання про збройний виступ проти П.Скоропадського. Було вирішено не відновлювати Українську Народну Республіку, а визначити оптимальну форму державного правління після перемоги повстання. Для керівництва виступом обрали тимчасовий верховний орган УНР — Директорію — у складі В.Винниченка (голова), С. Петлюри, Ф. Швеця, О. Андрієвського, А.Макаренка. Проголошений наступного дня гетьманом курс на федеративний союз з небільшовицькою Росією прискорив розвиток подій. Члени Директорії спішно прибувають до Білої Церкви, де була зосереджена їх головна ударна сила — формування січових стрільців, і переходять до активних бойових дій. Після розгрому під Мотовилівкою (18 листопада) найбільш боєздатних сил гетьмана питання про владу було вирішене: на початку грудня армія УНР контролювала майже всю територію України. Проте вже через півтора місяця вони змушені були під ударами збройних формувань радянської Росії залишити українську столицю. З цього моменту для Директорії починається період політичної нестабільності, жорсткої боротьби за владу, безуспішних пошуків надійної зовнішньої та внутрішньої підтримки, нескінченних переїздів (Вінниця — Проскурів — Рівне — Станіслав — Кам'янець-Подільський), періодичних реорганізацій уряду (урядовий кабінет змінював свій склад шість разів і очолювали його по черзі В. Чехівський, С. Остапенко, Б. Мартос, І. Мазепа, В. Пилипенко) та кардинальних змін офіційної політичної лінії. Протягом свого існування Директорія поступово еволюціонізувала до диктатури військових на чолі з С.Петлюрою. Наприкінці 1920 р. вона остаточно втрачає контроль над територією України і С.Петлюра емігрує за кордон.
Що ж дало змогу Директорії прийти до влади і в чому полягала її слабкість, через яку вона цю владу втратила?
Опозиція вдало вибрала момент для атаки на гетьманський режим, адже саме у середині листопада 1918 р. П.Скоропадський тільки-но лишився без підтримки Німеччини, яка зазнала поразки у війні, відмовився-від державної незалежності України та проголосив непопулярний проросійський курс. Уміло нейтралізувавши німців ( було укладено угоду про нейтралітет з Великою солдатською радою), перетягнувши на свій бік значну частину гетьманських військ (за січовими стрільцями Є. Коновальця на бік повсталих перейшли ще вісім інших гетьманських корпусів), проголосивши популярні в народі лозунги (радикальна аграрна реформа, відновлення 8-годинного робочого дня та ін.), Директорія забезпечила собі перемогу. Момент захоплення влади був своєрідним піком успіху цього тимчасового органу влади. Саме у цей час виявились сильні сторони Директорії, оскільки вона, хоча і на короткий період, фактично стала виразником інтересів більшості населення, її виступ, який на початковому етапі багато хто вважав авантюрою, досяг успіху тільки тому, що спирався на піднесення народної активності, на масовий рух трудящих проти політики Гетьманату та окупаційного режиму. Саме ці обставини дали змогу Директорії зібрати численну армію (у грудні 1918 р. у її складі налічувалося 100 тис. чоловік, за іншими даними — 300 тис.) і протягом кількох тижнів взяти під контроль майже всю територію України. Сильною стороною Директорії було й те, що під своїми знаменами вона зібрала хоча й різних за поглядами, але досить впливових та авторитетних лідерів — В. Винниченка, С. Петлюру, М. Шаповала, М.Поршата ін. Це дало змогу сформувати хоч і не монолітний, але досить численний антигетьманський фронт.
Чому ж Директорії не вдалось надовго втримати владу?
Блок опозиційних П.Скоропадському сил складався з політичних угруповань, що мали різні інтереси, пріоритети та орієнтації. Частково саме цим пояснюються такі суттєві вади Директорії, як нечіткість програмних установок, суперечливість та недалекоглядність внутрішньої політики. 8 січня 1919 р. було проголошено ліквідацію приватної власності на землю, але в руках заможних селян залишились ділянки площею до 15 землі, а власність польських, австрійських та німецьких лишалась недоторканою. До того ж відсутність чітких строків аграрного реформування та адміністративного апарату для його здійснення посилювали соціальну напругу та невизначеність ситуації. Не сприяли консолідації суспільства і арешти, і нерозбірливе закриття утворених за гетьмана установ (існував навіть проект закриття Академії Наук «як витвору Гетьманату»), заборона вживання російської мови і позбавлення фактично усієї інтелігенції політичних прав. Щ непродумані кроки позбавили Директорію підтримки селян та національних меншин, допомоги кваліфікованих кадрів, її влада суттєво послаблювалась і відсутністю чіткої моделі державотворення. На цю роль тоді претендували три суттєво відмінні форми суспільної організації: парламентська республіка, республіка Рад та воєнна диктатура. За роки свого існування Директорія тією чи іншою мірою апробувала кожну модель, але за умов, що склалися, провідною тенденцією було посилення правих сил і дрейф процесу державотворення у напрямку воєнної диктатури, своєрідною точкою відліку якого став грудневий (1918 р.) Трудовий конгрес, який покликаний був виконати роль Установчих зборів і визначити форму державної влади в Україні. Враховуючи ускладнення воєнно-політичної ситуації, він тимчасово віддав усю повноту влади Директорії, яка під тиском обставин перетворилась на особисту диктатуру С.Петлюри.
Елемент дезорганізації вносило і особисте протистояння лідерів, відсутність у них єдності поглядів на першочергові завдання та політичну орієнтацію. Так, якщо В. Винниченко та його прибічники обстоювали «радянську платформу», виступали за союз з більшовицькою Росією проти Антанти та за пріоритетне вирішення соціальних проблем, то С. Петлюра зі своїми соратниками схилявся до зближення з Антантою, а першочерговим завданням вважав зміцнення незалежності держави через посилення армії та її адміністративних органів.
Слабкою стороною Директорії була догано підготовлена та організована армія. Під час падіння Гетьманату Директорія мала 100-тисячну армію, а перед здачею Києва, наприкінці січня 1919 р., могла розраховувати лише на 21 тис. бійців. Створена у короткий час із різних за досвідом та політичною орієнтацією сил, ця армія не могла бути ні міцною, ні боєздатною. Недарма один із сучасників іронічно, але досить влучно назвав її «імпровізованою армією». (Див.: Революция на Украине по мемуарам белых. М.- Л. 1930. — С.51). Крім вказаних факторів у її подальшому розвалі значну роль відіграли нестача матеріального забезпечення та озброєння, недостатнє фінансування, незадовільний санітарний стан (осіння епідемія тифу 1919 р. зменшила особовий склад армії на 3/4).
Низкою дипломатичних кроків (проголошення акту возз'єднання УНР і Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР) в єдину соборну державу; спроби налагодження контактів з Антантою; підписання у квітні 1920 р. воєнної та політичної конвенції між урядами УНР та Польщі) Директорія намагалась вивести державу з політичної ізоляції, знайти засоби для зміцнення власних дипломатичних, фінансових та воєнних позицій. Але ці кроки виявились безуспішними. Акт возз'єднання мав значною мірою формальний характер, між двома У країнами існували суттєві розбіжності, що і спричинило укладення С. Петлюрою угоди з польським урядом, згідно з якою він відмовлявся від західноукраїнських областей (за місяць до цього, 6 листопада 1919 р., галицький генерал М. Тарнавський для подальшої боротьби з Польщею перевів свої збройні формування під командування білих). Остаточно домовитись з Антантою Директорії так і не вдалося, оскільки західні політики зробили ставку на відновлення «єдиної і неподільної», а отже на підтримку Добровольчої армії. Неефективним виявився і союз з Польщею, адже у ході радянсько-польської війни не вдалося відновити владу УНР в українських землях.
Ще однією суттєвою вадою Директорії було те, що вона з моменту падіння Гетьманату так і не змогла встановити цілковитий контроль за подіями в українських землях. Про реальну слабкість влади, наростаючий хаос і безлад свідчать єврейські погроми, численні антиурядові заколоти «справа» й «зліва», буйний розквіт отаманщини.
Які ознаки свідчили про зміцнення тоталітаризму в Україні у 20—30-х рр.?
Про зміцнення тоталітаризму в Україні, як і в СРСР в цілому, в 20-30-х рр. свідчать утвердження комуністичної форми тоталітарної ідеологи; монополізація влади більшовицькою партією, усунення з політичної арени інших політичних партій; зрощення правлячої партії з державним апаратом; одержавлення суспільства, блокування державою розвитку громадянського суспільства; встановлення партійно державним апаратом монопольного контролю над економічною сферою, зміцнення централізованого керівництва економікою.
«Великий перелом» кінця 20-х рр. посилив процес відчуження виробника від засобів виробництва, висунув на перший план позаекономічний примус, призвів до різкого зниження життєвого рівня народу, що в свою чергу зумовило зростання психологічної напруги у суспільстві. Крім цього, прискорена індустріалізація, суцільна колективізація призвели до значної маргіналізації суспільства: посилення міграційних процесів, різкої зміни способу життя, ціннісних орієнтацій величезних мас населення. Протиріччя, які при цьому виникали, суттєво дестабілізували внутрішній розвиток СРСР. В умовах перманентної «надзвичайної ситуації в країні» для політичного керівництва дедалі нагальнішою ставала потреба міцної державної влади, здатної не тільки контролювати, а й спрямовувати суспільні процеси. Виконати ці завдання і був покликаний тоталітарний режим, що сформувався в СРСР у 30-х рр.
Про зміцнення тоталітаризму в Україні свідчило передусім утвердження комуністичної форми тоталітарної ідеології, монополізація нею права на істину. Це утвердження йшло через безкомпромісну боротьбу з релігією (в 1930 р. внаслідок «організаційних заходів» автокефальна православна церква припинила своє існування); ідеологічне протистояння зі «зміновіхівською» інтелігенцією, яке закінчилось у 1924 р. процесом над так званим «Центром дії»; звуження сфери впливу конкуруючих альтернативних культурно-освітніх організацій (у 1929— 1930 рр. було закрито останні «Просвіти»); зміцнення єдності у самій правлячій партії шляхом жорсткої критики та організаційних заходів, спрямованих проти інакомислення у більшовицьких лавах.
Остаточно монополію на істину офіційній ідеології мали забезпечити органи цензури, створені в республіці на початку 20-х рр.
Свідченням утвердження тоталітаризму була і монополізація влади більшовицькою партією, усунення з політичної арени інших політичних партій. Наприкінці громадянської війни в Україні легальне існували три партії:
а) КП(б)У — фактично український філіал РКП(б);
б) Українська партія соціалістів-революціонерів боротьбистів. На початку 1919 р. вона співпрацювала з більшовиками, її представники входили до складу Раднаркому України, яким керував Х. Раковський. З березня 1920 р. боротьбистів змусили самоліквідуватися і влитися в КП(б)У. Серед лідерів боротьбистів були такі відомі діячі, як О.Шумський, Г. Гринько, Г. Михайличенко,_П. Любченко;
в) Українська комуністична партія (укапісти). Її утворено на початку 1920 р. з лівого крила УСДРП. Лідери партії — А. Річицький, Ю.Лапчинський, Б. Антоненко-Давидович. Партія укапістів проіснувала до 1925 р.
Після усунення з політичної сцени партій-конкурентів комуністична партія відкрито монополізувала всю повноту влади у країні. На XVI з'їзді ВКП(б) (червень 1930 р.) з усією відвертістю було заявлено: «Наша партія є хребет пролетарської диктатури. Наша партія керує усіма організаціями пролетаріату й усіма сторонами діяльності пролетарської диктатури, починаючи з придушення класових ворогів і закінчуючи питаннями коноплі, льону, свинарства...»
До Конституції СРСР 1936 р, вперше увійшло положення про керівну і спрямовуючу роль комуністичної партії у політичній системі. Так була законодавче закріплена реально існуюча монополія більшовицької партії на владу.
Поступово посилюється зрощення правлячої партії з державним апаратом. У 1938 р. до Верховної Ради УРСР було обрано 304 депутати, з яких 222 комуністи, 36 комсомольців, 46 безпартійних. Партійний білет відкривав шлях до керівних посад у народному господарстві: в 1934 р. у республіці серед керівників і спеціалістів важкої промисловості комуністи складали четверту частину, серед директорів підприємств — близько 70%, серед начальників цехів та їх заступників — 40%.
Характерною рисою цього періоду було і одержавлення суспільства, тобто знищення (чи суттєве звуження та деформування) незалежного від держави суспільного життя.
7 жовтня 1924 р. ВЦВК і РНК України ухвалили «Положення про порядок реєстрації спілок і товариств», згідно з яким усі товариства підпадали під юрисдикцію НКВС, і, головне, створювалися юридичні підстави для монополізації державою всіх сфер суспільного життя республіки. В результаті і в Україні, і в СРСР в цілому склалась унікальна ситуація: сама держава створювала систему позадержавних організацій і сама управляла ними. Спектр цих «самодіяльних» утворень надзвичайно широкий: від Антиалкогольного товариства і товариства «Друзі радіо» до «Товариства сприяння юним ленінцям» та «Всеукраїнського товариства друзів хімічної оборони й промисловості». І це не випадково. Таке «державне піклування» про позадержавні організації мало на меті, охопивши майже всю гаму інтересів людини, втримати під контролем різні форми і вияви народної активності, спрямувати їх у потрібне для держави русло або ж — у разі необхідності — заблокувати. У республіці поступово формується ціла олігархія гігантських товариств-монополістів (спочатку 25, згодом — 9), підпорядкованих державним структурам, убезпечених від щонайменшої соціальної конкуренції.
Тримаючи під повним контролем профспілки, комсомол, суспільні організації, держава суттєво гальмувала і деформувала розвиток громадського життя, чим фактично забезпечувала цілковиту власну монополію у житті суспільства.
Партійно-державний контроль було встановлено у цей час і над усією економічною сферою. Поступово формується командна система як форма організації суспільства і як специфічний тип управління. Характерними рисами командної економіки стали відмова від ринкових відносин, централізація управління зверху донизу, створення ієрархічної структури влади, командно-директивні методи управління; визнання ідеологічних установок основними критеріями ефективності економіки, зрівнялівка, штучне стримування диференціації доходів та ін.
Особливо важливим елементом командної системи був державний апарат — зв'язуюча ланка між «верхами» і «низами», налагодження якої давалося з величезними труднощами. Виступаючи на XIII з'їзді РКП(б), Сталін констатував: «Що наш держапарат повний недоліків, ... він громіздкий і дорогий, що він на 9/10 бюрократичний... в цьому навряд чи може бути сумнів». Апарат справді був громіздким: у 1928 р. в Україні у
народному господарстві було всього зайнято 1 млн.942 тис. робітників і службовців, з яких 242 тис. чоловік працювало в апараті управління. Незважаючи на чисельність держапарату, структурна незбалансованість не давала змоги ефективно керувати економікою.
Чим можна пояснити масовий характер репресій?
Масові репресії, що набули у 20—ЗО^х рр. різних форм (розкуркулення, депортації, голодомор, викриття «шкідницьких організацій» та ін.), були важливою умовою функціонування тоталітарного режиму, оскільки вони у політичній сфері придушували опозиційні сили, нейтралізували потенційних противників системи, блокували розвиток громадянського суспільства, давали змогу майже повністю контролювати розвиток суспільних процесів; в економічній
сфері — сприяли підтриманню основного стимулу до праці — страху, забезпечували систему дармовою робочою силою; у соціальній сфері — розколювали суспільство, протиставляли його верстви одну одній, створювали атмосферу взаємної підозри та недовіри, шляхом перманентних пошуків ворога (хто не з нами, той — проти нас) забезпечували збереження важливих функціональних якостей системи — дисципліни та єдності.
сфері — сприяли підтриманню основного стимулу до праці — страху, забезпечували систему дармовою робочою силою; у соціальній сфері — розколювали суспільство, протиставляли його верстви одну одній, створювали атмосферу взаємної підозри та недовіри, шляхом перманентних пошуків ворога (хто не з нами, той — проти нас) забезпечували збереження важливих функціональних якостей системи — дисципліни та єдності.
Починаючи з 1929 р., Україною прокотились три хвилі масових репресій: перша (1929 — 1931 рр.) — розкуркулення, депортації; друга (1932—1934 рр.) — штучне посилення голоду конфіскацією продовольства, постишевський терор, репресивний спалах після вбивства Кірова; третя (1936—1938 рр.) — доба «великого терору».
Тоталітарний режим базувався на цілій системі монополій (монополія на ідеологію, політичну владу, керівництво економікою та ін.), збереження і зміцнення якої неможливе без насилля. Саме у цьому контексті і слід сприймати заяву Сталіна, зроблену на XVI з'їзді ВКП(б) : «Репресії в галузі соціалістичного будівництва є необхідним елементом наступу...». Хоча генсек тут же підкреслив, що «елементом допоміжним, а не головним», факти переконливо свідчать: в реальному житті акцент було зроблено на слові «необхідним».
Дозуючи тиск і відвертий терор, репресивний апарат, який був невід'ємною частиною тоталітарного режиму, мав виконати такі завдання: ліквідувати організовану опозицію та індивідуальне інакомислення в партії та країні в цілому; забезпечити державу через систему ГУЛАҐу безкоштовною робочою силою; тримати під жорстким контролем суспільні процеси.
Особливу активність сталінська репресивна машина в Україні розгортає наприкінці 20-х — у 30-ті рр. Одним з перших кроків до масового терору стала кампанія боротьби зі «шкідниками» і «саботажниками», що почалася в умовах згортання непу. Сигналом до атаки стала «шахтинська справа». (Навесні 1928 р., згідно з офіційними повідомленнями, у Шахтинській окрузі Північно-Кавказького краю було викрито велику «шкідницьку» організацію, яка нібито складалася з вороже настроєної частини технічної інтелігенції та замаскованих білогвардійців). В Україні цей сигнал було почуто одразу. Вже в березні 1928 р. у Харкові відбувся об'єднаний пленум ЦК і ЦКК КП(б)У, на якому Л. Каганович виступив з доповіддю «Про економічну контрреволюцію та загальнополітичні завдання парторганізації». Доповідач особливо виділив думку про те, що «навіть і до чесного спеца (тобто спеціаліста із числа старої інтелігенції) слід виявляти певний мінімум недовіри, адже спец все-таки не комуніст, не революціонер, не пролетарій, і звихнутися йому дуже легко».
Уже влітку1928 р. на лаві підсудних серед «шахтинців» опинилися і керівники промисловості України, яким було приписано створення шкідницького антирадянського «Харківського центру». Після цього розгорнулася широка цілеспрямована боротьба проти кадрів української національної інтелігенції: сфальсифікований судовий процес «Спілки визволення України», розгром міфічних «Українського національного центру», «Польської організації військової», «Блоку українських національних партій», «Троцькістсько-націоналістичного блоку». Протягом 1930—1941 рр. в Україні було «виявлено» понад 100 всілякого роду «центрів», «блоків» і «організацій».
Слід відзначити, що тоталітарна держава, борючись з опозицією, не жалувала і власних структур. Так, відповідно до рішень XVI конференції і II Всеукраїнської конференції КП(б)У протягом 1929—1930 рр. в Україні була проведена чистка у 62 тис. установ радянського державного апарату. В результаті з 338 тис. чоловік, які були охоплені цією акцією, звільнено близько 40 тис., тобто 11%.
З часом розширився спектр напрямків репресивної політики. Відповідно до настанов Сталіна на початку 30-х рр. вона застосовується проти «декадників», «переродженців і дворушників» у самій партії, «рештків ворожих класів», «залишків старих контрреволюційних партій».
Коса сталінського терору безжально різонула національну українську еліту, Тільки у справі «Спілки визволення України» (СВУ) було репресовано 45 провідних учених, письменників та інших представників інтелігенції. Серед них С. Єфремов, В. Чехівський, А.Ніковський, Й. Гермайзе, М. Слабченко, Г. Голоскевич. «Нам треба українську інтелігенцію поставити на коліна, — з відвертістю і цинізмом говорив один із слідчих у справі «СВУ» Брук, — це — наше завдання, і воно буде виконано; кого не поставимо — перестріляємо».
Жертвами репресій в першу чергу ставали найбільш яскраві постаті українського національного відродження — М.Бойчук, М.Зеров, М.Хвильовий, Л.Курбас... В Академії наук України, за неповними даними, було репресовано 250 чоловік, із них 19 академіків. Жахливого удару було завдано українській літературі: 89 письменників знищено, 212 примушено замовкнути, 64 заслано, а 83 емігрували.
1933 р. став роком погрому всього культурного життя України. Водночас з репресіями проти творчої та наукової інтелігенції в цьому році розпочалася чистка Наркомату освіти УСРР, внаслідок якої було «вичищено» близько 200 «націоналістів і ворожих елементів». Про тотальність репресій переконливо свідчить той факт, що в обласних управліннях народної освіти за політичними мотивами замінили 100% керівництва, у районних — 90%. Часто за звільненням йшло позбавлення волі.
Надзвичайно руйнівним був удар по армії. У Київському та Харківському військових округах лише за півтора року було репресовано 45 командирів стрілецьких з'єднань, у тому числі 17 комдивів та 18 комбригів. Під час репресій 1937—1938 рр. загинули коменданти всіх укріплених районів, особливих з'єднань, розташованих в Україні. На початку березня 1938 р. у своєму донесенні у Москву М.Хрущов та командуючий військами Київського військового округу С.Тимошенко рапортуг вали, що з військ округу за рік «вичищено» близько 3 тис. чоловік, із них заарештовано понад 1 тис., «оновлені» практично всі командири корпусів та дивізій. Трагічні наслідки цих репресій стали особливо відчутними під час катастрофічних поразок початкового періоду німецько-радянської війни.
Не уникла тиску репресивного апарату і партія. В результаті чисток ряди КП(б)У з 1933 р. по 1938 р. зменшилися майже наполовину. Під косу репресій потрапляли не тільки рядові комуністи, а й керівники КП(б)У. 311 Членів Політбюро ЦК, обраних у 1937 р., загинули 10 чоловік (живим залишився тільки Г.Петровський), а з 5 кандидатів у члени Політбюро — 4. Із ,102 членів і кандидатів у члени ЦК та 9 членів Ревізійної комісії, яких обрали у той період, було репресовано 100 чоловік. Із травня 1937 р. до лютого 1938,р. на посади перших секретарів обкомів партії було висунуто 13 чоловік, із яких 9 незабаром оголошені «ворогами народу».
До червня 1938 р. репресивна машина заарештувала всіх 17 членів українського радянського уряду.
Погрозами, моральним тиском, фізичним насиллям вибивались «зізнання» у «ворогів народу». Хвиля репресій наростала, заливаючи потоками крові всю країну. Ось як характеризує ситуацію, що склалась в Україні у 1938 р., відомий західний історик Р.Конквест у книзі «Великий терор»: «Терор був настільки загальним і настільки «скорострільним», що законні органи влади фактично розпались. В українському ЦК не було більше кворуму; не існувало органу, що призначав уряд. Наркоми, що призначались нерегулярно, з'являлись у наркоматах на тижні чи навіть на дні і потім щезали. Безпрецедентний удар по політичному керівництву означав повну руйнацію української партії. Республіка стала вотчиною НКВС, де навіть формальна партійна і радянська робота практично завмерла».
Для зміцнення тоталітарного режиму було важливо не тільки знищити будь-яку опозицію і прищепити суспільству вірус тотального страху, а й створити атмосферу взаємної недовіри, підозри. Саме з цією метою XIII з'їзд КП(б)У висунув гасло: «До кінця викорчувати залишки ідіотської хвороби — політичної безпечності, підняти революційну пильність». В результаті у різні інстанції та «компетентні органи» мутним потоком пішли наклепи і доноси. Дуже часто норми моралі, людська гідність поступались місцем боротьбі за елементарне біологічне виживання.
Чим пояснити, чому реформаторський курс, який мав на меті удосконалення радянської системи та зміцнення державності СРСР, привів до Акту проголошення незалежності України?
Хоча перебудова мала на меті удосконалення радянської системи, вивільнення її від деформацій та зміцнення СРСР, вона привела до протилежного результату — розпаду унітарної держави, одним з перших проявів якого став Акт проголошення незалежності України. Такий перебіг подій при всій парадоксальності певною мірою закономірне явище, адже концепція перебудови з самого початку мала серйозні протиріччя, оскільки намагалась поєднати централізоване планування з ринковими відносинами, збереження монополії КПРС на владу з демократизацією і політичним плюралізмом, зміцнення унітарної союзної держави з розширенням прав республік. Тому в економічній сфері половинчасте реформування не тільки не стабілізувало розвиток народного господарства, а ще більше його розбалансувало. У політичній сфері суперечливі непослідовні реформи спричинили розкол суспільства, жорстке протистояння між реформаторськими і консервативними силами. Посилена невдалим реформуванням, системна криза і привела до розбіжності в інтересах республік і центру, посилення відцентрових тенденцій, а після невдалої спроби консервативного табору у серпні 1991 р. перехилити шальку терезів на свій бік — до краху перебудови і розпаду СРСР.
Поступово до горбачовського керівництва приходить розуміння того, що економічні реформи «не підуть», якщо паралельно не будуть проведені бодай обмежені реформи політичні, якщо не спаде соціальна напруга у суспільстві. Саме тому на січневому (1987 р.) Пленумі ЦК КПРС йшлося про гальмування реформ і на перший план були висунуті завдання демократизації суспільного життя. Цей пленум і поклав початок новому, другому етапові перебудови.
II етап (січень 1987 р. — літо 1988 р.) — кристалізація та
усвідомлення основних завдань перебудови, формування і розширення ЇЇ соціальної бази. На цьому етапі відбулось два корінних зрушення. По-перше, у верхніх ешелонах влади була в загальних рисах сформульована, а згодом і обнародувана стратегія перебудови: нове політичне мислення, радикальна економічна реформа, демократизація усієї політичної структури. По-друге, саме у цей час активно формується соціальна база перебудови, виникають і зміцнюються неформальні
організації. В Україні у 1987 р. створено Український культурологічний клуб (Київ), «Товариство Лева» (Львів), «Народний союз сприяння перебудові» (Одеса) та ін. Поява на політичній арені неформальних організацій сприяла відкритому і різкому опонуванню існуючому режимові, критиці безгосподарності; створенню широкої позацензурної преси, відродженню таких форм відстоювання прав і свобод, як
мітинг, збори, демонстрації.
усвідомлення основних завдань перебудови, формування і розширення ЇЇ соціальної бази. На цьому етапі відбулось два корінних зрушення. По-перше, у верхніх ешелонах влади була в загальних рисах сформульована, а згодом і обнародувана стратегія перебудови: нове політичне мислення, радикальна економічна реформа, демократизація усієї політичної структури. По-друге, саме у цей час активно формується соціальна база перебудови, виникають і зміцнюються неформальні
організації. В Україні у 1987 р. створено Український культурологічний клуб (Київ), «Товариство Лева» (Львів), «Народний союз сприяння перебудові» (Одеса) та ін. Поява на політичній арені неформальних організацій сприяла відкритому і різкому опонуванню існуючому режимові, критиці безгосподарності; створенню широкої позацензурної преси, відродженню таких форм відстоювання прав і свобод, як
мітинг, збори, демонстрації.
III етап (літо 1988 р. — травень 1989 р.) — зміщення центру рушійних сил перебудови зверху вниз. XIX Всесоюзна конференція КПРС (червень-липень 1988 р.) стала своєрідним рубежем, до якого імпульси перебудови йшли переважно «згори», а після нього — переважно «знизу». Це стало можливим тому, що вона офіційно проголосила курс на створення правової держави, парламентаризму, розподілу влад. На перехід до економічних методів управління націлювала економічна реформа, започаткована на червневому 1987 р. Пленумі ЦК КПРС. Але, незважаючи на ці ініціативи, КПРС і її загін КП України втрачають ініціативу.
На цьому етапі починається процес становлення багатопартійності. Виникає Українська демократична спілка, спрямовує у політичне русло свою діяльність Українська Гельсінська Спілка.
IV етап (травень 1989 р. — лютий 1990 р.) - розмежування та консолідація полярних політичних сил у суспільстві, їх протистояння. Цей етап починається І з'їздом Рад СРСР, що активно стимулював поглиблення процесу перебудови. Наростаючий політичний плюралізм зумовлює появу масових рухів та організацій. У вересні 1989 р. в Києві було проведено установчий з'їзд Народного руху України, формується і набирає силу самостійний робітничий рух: утворено Регіональну Спілку страйкових комітетів Донецького вугільного басейну.
V етап (лютий — грудень 1990 р.) — сповзання політичного керівництва СРСР вправо і радикалізація народних мас. У цей період спад в економіці став реальністю. У 1990 р. в Україні валовий суспільний продукт був на 2,4% меншим, ніж у 1989 р.; вироблений національний доход відповідно зменшився на 3,6 %. Значною активністю на цьому етапі відзначалось політичне життя республіки, центральною його подією стали березневі вибори 1990 р. народних депутатів до Верховної Ради УРСР. У новоствореному українському парламенті утворилась більшість (група 239) і опозиція — Народна рада
(125 чоловік). Парламентська опозиція з перших днів відігравала помітну роль у політичній сфері. Саме з її ініціативи 16 липня 1990 р. було прийнято Декларацію про державний суверенітет України. Піднята опозиційними силами страйкова хвиля досягла свого піку під час осіннього протистояння з офіційною владою. У результаті жовтневої голодовки студентів 1990 р. голова уряду республіки В. Масол пішов у відставку. Паралельно з радикалізацією мас відбувалась радикалізація
(125 чоловік). Парламентська опозиція з перших днів відігравала помітну роль у політичній сфері. Саме з її ініціативи 16 липня 1990 р. було прийнято Декларацію про державний суверенітет України. Піднята опозиційними силами страйкова хвиля досягла свого піку під час осіннього протистояння з офіційною владою. У результаті жовтневої голодовки студентів 1990 р. голова уряду республіки В. Масол пішов у відставку. Паралельно з радикалізацією мас відбувалась радикалізація
політичних сил та організацій. Зокрема, Рух на своєму II з'їзді (жовтень 1990 р.) висуває гасло: «Від народного руху за перебудову — до народного руху за відродження суверенітету України».
VI етап (грудень 1990 р. - серпень 1991 р.) — кінець перебудови. Спад виробництва катастрофічне наростав: у 1991 р. в Україні валовий суспільний продукт був на 11,3% меншим, ніж у 1990 р,; вироблений національний доход відповідно зменшився на 11,2%. У цей період для подолання кризових явищ були спроби зробити Україну справді незалежною. Так, поступово усувався контроль над економікою республіки з боку центральних відомств, загальносоюзна власність на території України стала республіканською, почали формуватись власна грошова система, податкові та митні служби тощо.
Спроба консервативного табору перейти до активних дій, силою взяти соціальний реванш знайшли своє втілення у здійсненні 19 — 21 серпня 1991 р. державного перевороту. Поразка консерваторів різко посилила центробіжні тенденції в СРСР. У цих умовах прийняття республіканським парламентом 24 серпня 1991 р. Акту проголошення незалежності України було цілком закономірною подією, яка стала не тільки одним з переконливих свідчень краху процесу перебудови в СРСР, а й важливим фактором подальшого розпаду Радянського Союзу.